Reclames op de radio en de reden van het succes

Radio is een medium dat door veel mensen gebruikt wordt. Er hoeft niet extra betaald te worden om bepaalde zenders te kunnen ontvangen en dat zorgt ervoor dat de zenders op een andere manier op zoek moeten naar manieren om geld te verdienen. Het meeste geld wordt verdiend door het uitzenden van reclames tussen de liedjes door, en voor en na het nieuwsbericht dat uitgezonden wordt op de radio. Reclame maken op de radio is goedkoper dan radio maken op de televisie, maar het grappige is dat de reclames op de radio vaak een veel groter bereik hebben en een groter succes dan de reclames op de televisie. Hoe is dit precies mogelijk?

Reclames horen, of reclames kijken

Reclames op de radio hebben een groter bereik dan reclames op de televisie. Het zal een zin zijn hierboven opgevallen is bij de meeste lezers. Er zijn immers meer mensen die televisie kijken dan dat er mensen zijn die naar de radio luisteren? Dat klopt, maar tijdens een televisiereclame gaan de meeste mensen drinken indoen, even hapjes halen, naar het toilet en eventueel roken of even snel iets anders doen. Een radioreclame valt minder op omdat je niet alle nummers oplettend aan het volgen bent. Je hoort dus (onbewust) veel meer van de reclame dan je van een televisiereclame meekrijgt. Vandaar dat het bereik groter is.

Beide vormen van reclame moeten vaak herhaald worden om succes te kunnen hebben. Dat betekent dat er vaak veel geld in een reclame gestoken moet worden om aan te kunnen slaan. Een radioreclame moet daarnaast ook nog eens direct interessant zijn. Hoe meer luisteraars de reclame direct interessant vinden en bewust de reclame horen, hoe beter het is. Een radioreclame zal wel vaker herhaald moeten worden. Op de televisie is het makkelijker om direct een punt te maken, op de radio moet de reclame frequenter uitgezonden worden om hetzelfde succes te kunnen hebben.

Het nut van de reclames

Er wordt vaak geklaagd over het feit dat er zoveel reclames zijn en ergens is dat goed te begrijpen, maar de mensen die hier over klagen, die missen een klein punt. De reclames zorgen ervoor dat de radiozenders in de lucht kunnen blijven en dit betekent dat we dankzij de reclames de programma’s en de muziek kunnen volgen die we overdag nagenoeg altijd wel een keer aan hebben staan. De reclames kunnen we dan ook nog wel voor lief nemen, want betalen om een radiozender in de lucht te houden, dat krijgen we toch nooit voor elkaar.

Please publish modules in offcanvas position.