Internet radio is de afgelopen jaren enorm gegroeid in Nederland? Maar waarom eigenlijk?

Image 

Bij internetradio gaat het om de levering van audioprogramma’s via digitale middelen van de ene computer naar de andere computer via het internet. Het betreft zowel simulcast van bestaande over-the-air radiostations als inhoud van alleen internetstations. Internetradio werd in 1995 mogelijk gemaakt door de komst van de streamingtechnologie.

Internetradio was een bloeiende onderneming in de late jaren negentig, maar juridische beslissingen en een terugval in de internetreclame hebben veel internetradiostations effectief stilgelegd. In 2002 kwam een geschil tussen internetradiozenders en de muziekindustrie op scherp te staan toen een beroepsvereniging voor auteursrechten de internetradiozenders verplichtte tot het betalen van een voor veel zenders onbetaalbaar bedrag per liedje, per luisteraar.

Waarom is internet radio zo populair?

De vergoeding was vooral voor kleinere internetradiostations moeilijk te hanteren, omdat ze duizenden dollars meer moesten betalen dan ze verdienden. Dit leidde tot de sluiting van honderden internetradiostations.

  • In tegenstelling tot uitzendradio, een medium dat alleen voor audio bestemd is, zijn internetradiostations vrij om een interactieve programmering aan te bieden en kunnen ze beelden, animatie en zelfs video bevatten.
  • Terwijl uitzendradio afhankelijk is van het schatten van de grootte van het publiek via beoordelingen, kan internetradio elke keer dat een gebruiker toegang heeft tot een bepaalde pagina of programma een din veel gevallen gedetailleerde demografische gegevens over de mensen die hun sites bezoeken, meten.

Er zijn enorm veel mogelijkheden voor internet radio

Er zijn drie manieren voor internetradiostations om online geld te verdienen; reclame, transacties en abonnementen. Reclame is het model dat zenders al decennia lang gebruiken. Het vermogen van internetradio om een wereldwijd publiek te bereiken betekent niet alleen het potentieel voor een groter aantal luisteraars, maar ook dat de stations in staat zijn om zowel nationale als lokale adverteerders aan te trekken. Internet radio luisteraars vertegenwoordigen een wenselijke demografische van technologie-savvy jongeren aan adverteerders ook.

Radio op het internet is enorm populair geworden

Naast de standaard audio-only commercials die zo vertrouwd zijn op de radio, maakt internetradio het mogelijk dat zenders ook inkomsten genereren door middel van grafische reclamebanners en pop-up advertenties. De ³”banner advertentie³” is een eenvoudige en effectieve manier om reclame weer te geven op de website van een station. Stations rekenen verschillende bedragen, afhankelijk van de grootte van de banner, plaatsingFree Reprint Artikelen, en de duur op een pagina.